Wednesday, June 18, 2008

PENYAKIT KAMBING

Diarrhoea (cirit-birit)
Diarrhoea adalah suatu gejala abnormal yang boleh berlaku kepada sisitem penghadaman. Najis yang dikeluarkan kelihatan lembik atau cair serta mempunyai bau yang berlainan. Ini disebabkan oleh pergerakan peristalsis yang lebih cepat dari normal. Cara ternakan mengeluarkan najis juga abnormal dan ini boleh dijadikan kriteria untuk mendapat diagnosa tentang penyakit. Pergerakan peristalsis yang cepat (hyperperistalsis) akan membawa mucosa usus, darah, cecair atau makanan ternakan bersama najis yang akan membantu andamembuatdiagnosa.Diarrhoea adalah suatu keadaan yang dihasilkan oleh penyakit atau agen penyebab yang tertentu. Akibat dari keadaan itu, ernakan akan kekurangan air, tenaga, menjadi lemah dan boleh membawa kematian kepada ternakan.

KEMBONG BLOAT
KEMBONG ( Bloat / Rumen tympany )
Penyakit kembong belaku apabila didapati pembesaran rumen dan reticulum perut di bahagian abdomen kiri). Penyakit kembong ini mengakibatkan kerugian melalui kematian kepada ternakan. Selain daripada itu ia boleh mengurangkan kadar pengeluaran serta membataskan penggunaan berbagai jenis rumput-rumput kepada ternakan. Kejadian kembong perut biasanya bertambah dalam pengurusan yang menggunakan baja yang banyak pada pasture dan apabila ternakan makan daun-daun kayu seperti daun ubi dan nangka terlalu banyak.
Aetiology (sebab-sebab kembong)
Sebab utama kejadian kembong adalah apabila kadar gas yang dihasilkan melebihi kadar pengeluaran gas (eructation). Gangguan yang terjadi menyebabkan gas yang dihasilkan terkumpul di dalam rumen yang kemudiannya membesar.Kelebihan gas yang dihasilkan adalah kerana mikro organisma dalam rumen dan juga oleh gangguan secara tidak langsung terhadap pengeluaran gas.
Jenis-jenis penyakit kembongGangguan secara fizikal (Physical disturbance)sekatan kepada esophagus (esophageal obstruction)abscess, adhesion, radang perut (gastritis)terlebih 'froth' dalam rumenkedudukan abomasum yangsalah(displaceabomansum)
Gangguan secara 'biochemical'makan daun-daun kayu yang beracunterbanyak makan dedak/palm kernel cake (PKC)'sensitize' kepada uba-ubat kerosakan kepada sistem saraf Gangguan melalui penyakit 'entero toxemia' dan keracunan nitrate.Jika diperhatikan dengan betul, kita dapati penyakit kembong boleh dibahagi kepada dua sebab utama. Pertama disebabkan pengeluaran gas yang berlebihan dari yang dikeluarkan dari tubuh ternakan. Ini disebabkan oleh faktor-faktor pemakanan dan juga terdapat banyak gas 'foam' di dalam rumen. Kedua, disebabkan oleh sekatan kepada pergerakan gas yang dihasilkan secara fizikal.
Faktor utama adalah masa dan keadaan ternakan jenis makanan keadaan tanah (kandungan zat) Tanda-tanda klinikal pembesaran bahagian kiri abdomen (para lumbarfossa) ternakan menjadi resah - selalu duduk dan bangun kurang makan dan minum ternakan berada dalam kesakitan terutama di bahagian abdomen kiri. Ternakan terbaring dalam kesakitan kematian kadar pernafasan bertambah dan ternakan menjadi sesak nafas (dyspnoea).
Rawatan
Asas utama dalam rawatan kembong adalah untuk mengetahui sebab ianya terjadi. Adakah disebabkan oleh penghasilan gas yang terlalu banyak atau terdapat sekatan kepada pengeluaran gas dari rumen.Dalam penyekit kembong selain dari pengeluaran gas, ada juga terdapat buih (foam/frothy material) dan kedua-duanya perlu dikeluarkan untuk menjamin rawatan yang sesuai.Untuk rawatan, anda perlu:- memasukkan tiub perut (stomach tube) melalui mulut untuk mengeluarkan gas yang terdapat dalam rumen. memberi ubat menahan kembong (anti bloat/anti foam agents) seperti Bloat guards yang diberi ke dalam rumen. memberi minyak kelapa (kelapa sawit/minyak masak) dengan tujuan memendakkan buih supaya memberi peluang kepada pengeluaran gas (100-500 ml mengeluarkan gas dengan menggunakan ; trocar atau benda-benda tajam di sebelah kiri abdomen (bahagian atas).selain dari itu anda juga boleh menggunakan teknik pembedahan seperti 'rumenotomy' untuk mengeluarkan gas. Pengawalan penyekit kembong
Bagi menjamin ternakan yang sehat sepanjang masa anda harus menjalankan beberapa kaedah pengurusan bagi mengawal penyakit kembong. Anda perlu memerhati agar dedak atau PKC yang diberikan kepada ternakan tidak terlalu halus.Kehalusan makanan seperti ini akan mempercepatkan pengeluaran gas serta menghasilkan buih yang banyak. Selain dari itu daun-daun kayu yang dimakan oleh ternakan juga perlu diberi perhatian. Jika terlalu banyak akan menyebabkan kembong kerana lebih gas dihasilkan. Anda juga perlu memberi perhatian kepada pembajaan pastura yang terlalu banyak. Keadaan tanah yang sesuai dengan zat makanan yang cukup juga membantu dalam pengawalan penyakit kembong. Selain dari faktor masa dan keadaan sekeliling yang terlalu memberi tekanan (stress) kepada ternakan juga boleh menyebabkan kembong terjadi. Anda seharusnya memberi pengubatan serta nasihat kepada penternak bagi mengawal penyakit kembong ini.

LUKA BERULAT
LUKA BERULAT ( Maggot Wound/Myiasis/Screw worm infestation)
Jangkitan terhadap luka oleh larva-larva Chrysomia bezziana. Tempat-tempat yang selalu diserang adalah pusat (navel), bibir faraj, prepuce, tanduk (selepas dehorning), bahagian-bahagian muka, tetek dan mata. Ia bermula dari muka yang tidak dirawat dengan betul. Ini akan menyebabkan lalat bertelur dan seterusnya menjadi perinngkat larva. Proses ini mengambil masa antara 48 hingga 72 jam.
Larva hidup dalam keadaan yang kurang oksigen serta memakan tisu di sekelilingnya. Ini akan mengakibatkan perdarahan (bleeding) dan kerosakan pada bahagian yang terlibat.
Faktor-faktor pendorong:
Baka Zebu (KK, Brahman & Kacukan) biasanya lebih tahan dari serangan ini.Kawasan-kawasan yang basah serta busuk di bahagian badan – pusat, kawasan dubur dan lain-lain.Luka-luka cairan serum yang dihasilkan bertindak dengan bacteria dan mengeluarkan bau yang busuk. Faktor pengurusan yang kurang sesuai.
Akibat luka berulat:
Berat badan ternakan menurun, Kurang selera makan. Ternakan jadi gelisah kerana gatal, Jangkitan sampingan – secondry bacterial infection, Kematian disebabkan toxaemia
Prinsip-prinsip rawatan Bersihkan kawasan terlibat dengan air suam (warm water) atau ‘mild antiseptic’ Keluarkan ulat yang berada di luar dan boleh dilihat , Bunuh ulat dengan menggunakan : Negasunt powder, Coopex healing oil, Malathion, Chloroform, Turpentine, 3% Hydrogen perixide.
Biarkan selama satu hari Keluarakan semua ulat-ulat yang sudah mati Letakkan semula ubat-ubat jika masih terdapat ulat-ulat yang masih hidup. Ubat ubat ‘topical’ (setempat) untuk rawatan luka seperti lorexene cream, antibiotik cream dan iodine boleh juga digunakan untuk membantu proses penyembuhan (healing proses).
Pengawalan
Pengurusan yang betul dan sesuai. Elakkan dari ternakan merempuh pagar duridengan memberi makanan dan munuman yang secukupnya. Pemeriksaan yang rapi kepada ternakan untuk mengubati luka-luka (2 kali seminggu) Elakkan dari melakukan pembedahan yang tidak perlu. Anak-anak yang baru lahir, sapukan iodine pada kawasan pusat. Adakan ‘regular dipping’ untuk menghapuskan atau mengurangkan kutu yang boleh menyebabkan ternakan luka akibat gigitan atau gatal-gatal.
Gusanex spray hanya merupakan fly repellent (menghalau lalat) tetapi ia tidak membunuh maggots)

Bengkak Susu (Mastitis)
RADANG AMBING SUSU ( Matitis)
Tanda-tanda klinikal
Keadaan mastitis boleh dibahagikepada beberapa bahagian:a. peracute mastitisb. acute mastitisc. Subacute mastitisd. chonic mastitise. sub klinikal mastitis
Dalam keadaan acute / subacute biasanya tanda-tanda klinikal adalah setempat.diambing susu (tetek) – bengkaka. merahb. panasc. kerasd. sakit bila disentuhe. fungsi terganggu (pengeluaran menurun)
Tanda-tanda keseluruhana. demam (pyrexia)b. severe depressionc. anorexiad. rebah dan terbaringe. kematianperubahan kepada susu bertukar warna - kuning/merah keadaan - pekat/merah bau. Untuk subklinikal mastitis, tiada perubahan yang nyata kepada susu.Penyakit hanya boleh dikenal melalui pemeriksaan serum (clinikal pathology).untuk subklinikal mastitis, tiada perubahan yang nyata kepada susu.Penyakit hanya boleh dikenal pasti melalui pemeriksaan serum (clinikal pathology).
Cara membuat dianosa
Pemeriksaan klinikal - tanda-tanda klinikal yang nyata (strip cup - Perubahan warna/keadaan/bau) Merasa dan meraba ambing susu Membuat california rapid mastitis test (CNRT /CMT RMT) .
Untuk mengira sel leukocytes dalam susu.
Ujian-ujian yang boleh dilakukan dimakmal:
Susu - bacteriology (culture untuk mengetahui agen penyebab.- milk ring testserum - cell count (inflamatory reaction)
Rawatan
Rawatan mastitis bergantung kepada keadaan mastitis dan bilangan tetek yang terlibat.jika hanya satu tetek (teat yang terlibat biasanya tiada perubahan pada suhu badan. Oleh kerana tiap-tiap satu tetek tidak berhubung antara satu dengan yang lain maka punca jangkitan utama adalah sentuhan dari pekerja/alatan yang digunakan untuk memerah serta kehadiran mikro oranisma
Untuk rawatan
bersihkan kawasan terlibat menggunakan air suam bersama antiseptik. Tujuan air suam digunakan adalah untuk membantu dalam pengaliran darah yang boleh menambah pengeluaran susu. Antiseptik pula untuk membunuh atau menghalang pembiakan kuman di kawasan ambing susu.Perlu dikaitkan perubahan suhu badan untuk menentukan keadaanmastitis hanya setempat atau sistemik.perah susu ditetek yang terlibah/semua tetek sehingga habis.bersihkan semula menggunakan air suam bersama antiseptik tadi.masukkan intra mammary infusion (antibiotik seperti orbenin diproca, mamiject, mastalone dan lain-lain)rawatan diberi selama 3 - 5 hari bergantung kepada tindakbalasternakan. rawatan secara sistemik diberi jika perlu dengan menggunakanantibiotik yang sesuai serta berkesan bersama infusion yang diberi.semasa rawatan susu mesti diperah setiap hari.selepas rawatan mesti juga diperah tetapi masih belum boleh diminum sebelum 6 - 7 hari kemudian.
Pengawalan
Kebesihan pemerah/peralatan/ternakan sebelum dan selepas memerahSusu mesti diperah sampai habis tetapi tidak kuat atau lama sehingga merosakkan ambing susu.Rawatan lembu kering perlu diberi kepada lembu yang telah kering sebelum dilepaskan untuk pembiakan seterusnya.Kurangkan stress kepada ternakan. Asingkan ternakan yang terkena mastitis dan beri rawatansecara individu.
Mastitis merupakan suatu penyakit yang dihasilkan oleh cara pengurusan yang kurang baik serta kebersihan yang tidak dijaga dengan betul.

PENYAKIT BURUK KUKU (FOOT ROT)
Foot Rot ( Interdigital necrobacillosis)
Penyakit radang kuku atau foot rot adalah suatu jankitan necrotic yang melibatkan kulit dan tisu-tisu lembu/kambing di bahagian kuku.
Aet Aetiologi (Penyebab)
Kerosakan kulit, bahagian kuku atau luka yang menyebabkan oleh benda-benda tajam. Ini akan menyebabkan pembiakan kuman di kawasan luka tersebut.
Fusobacterium necrophorum(Sphaerophorus necrophorous)
Tanda-tanda klinikal
nekrotik di kawasan kulit/kuku. mungkin melibatkan lebih dari satu kaki terdapat cairan di kawasan nekrotik bengkak, merah & sakit bila disentuh tempang anorexia demam berat badan menurun pengeluaran susu menurun toxaemia dan seterusnya rebah dan kematian
Cara membuat diagnosa
dari latar belakang kesdari pemeriksaan klinikal
Rawatan:
Bersihkan kawasan terlibat dengan menggunakan antiseptik yang sesuai eg. savlon, dettol, acriflavin dll.
Beri antibiotik/antibakterial secara sistemik eg. sulphanimides, terramycin dll.Rawatan setempat bersihkan tempat buang bahagian yang nekrotik dan kulit yang sudah mati jika terdapat nanah, buat aliran untuk mengeluarkannya.letak/sapu kawasan denganlarutan copper sulphate 5%, formalin 2% atau foot aerosol (spray) balut kawasan terlibat (bandage) tukar balut setiap hari serta teliti keberkesanan rawatan
Pengawalan
gunakan foot bath (copper sulphate 5%) satu atau dua kali sehari.perhatian yang lebih terhadap tanda-tanda klinikal ternakan kerana ternakan yang terkena foot rot akan merosot keadaan dengan cepat sekali. Ini adalah keranakawasan tersebut sentiasa terdedah kepada kotoran najis dan alam sekeliling.

TIP PENGHANTARAN KAMBING
Pastikan ketika penghantaran kambing, anda memastikan pemandu kenderaan (lori dsb), menandatangani invois sebelum mereka memulakan penghantaran. Ini bagi mengelakkan kambing tiba dengan jumlah yang berlainan. Sebelum menandatangi invois, jumlah kambing yang dikira mestilah sama dengan jumlah permintaan.

1 comment:

ardmad said...

Assalamualaikum...
Bagi mereka yg runsing dgn penyakit resdung penyebab jerawat kronik, boleh cuba dapatkan rawatan keras di:

Rawatan Resdung keras

Semoga berjaya. Tq.