Thursday, August 13, 2009

3 faktor penentu kejayaan perniagaan anda

Di dalam apa-apa jua perniagaan pun.. terdapat 3 faktor yang akan mempengaruhi sama ada perniagaan itu akan berjaya atau gagal. Tidak kiralah sama ada ia perniagaan konvensional. perniagaan internet, perniagaan mlm mahupun perniagaan jalanan. 3 faktor yang akan saya nyatakan ini, adalah faktor asas..
1) Komitmen Diri
Apabila anda ingin menjalankan sesuatu perniagaan, faktor yang paling utama ialah mengenai diri anda. Sejauh mana anda dapat memberikan komitmen kepada perniagaan anda? Kebanyakkan perniagaan gagal adalah disebabkan oleh kurangnya komitmen daripada pengusaha perniagaan tersebut.
Sebagai contoh, perniagaan kedai roti. Bolehkah anda membuka kedai anda ikut suka hati anda?… Hari isnin anda buka… hari selasa anda tutup.. hari rabu. anda buka setengah hari… tapi kalau rasa-rasa macam malas.. anda tak buka langsung. Kemudian, lain hari.. kalau rasa sangat rajin.. and abuka kedai roti anda dari pagi sampai malam. Esoknya, rasa penat, buka setengah hari.. sebelah petang sahaja!
Oh!.. 2 bulan…. kompem.. kedai tutup terus…
Begitu juga dengan perniagaan internet, khususnya perniagaan yang berasaskan perkhidmatan. Hari ini, layan customer.. sangat cemerlang dan pantas.. esok, lambat sedikit.. lusa.. sebab ada exam.. 2-3 hari tak reply email. Lepas exam.. laju semula… ya.. ini adalah masalah yang seringkali dialami oleh mereka yang menjalankan perniagaan internet sewaktu sedang belajar. Tidak ada salahnya untuk anda menjalankan perniagaan internet sewaktu sedang belajar.. tetapi seelok-eloknya pastikan anda mampu memberikan komitmen yang “sebaiknya”. Kalau boleh, elakkan perniagaan yang berbentuk “servis” (seperti webhosting & training).. kerana perniagaan yang berbentuk servis selalunya, memerlukan “komitmen” yang tinggi. (lainlah kalau anda mampu mengupah pekerja.. itu lain citerlaa..). Customer yang “ganas”…. tidak akan peduli sama sekali apa masalah anda.. anda tgh exam ke? tgh putus cinta ke? mereka peduli apa?… itu masalah anda.. bukan masalah mereka.. apa yang mereka tahu, mereka bayar anda dan mereka mahukan produk (hak) mereka.. business is business.. if you can’t serve or deliver.. you better not doing a business.. pergh!
2) Produk yang berkualiti
Faktor yang kedua ialah produk. Jika anda berkomitmen tinggi sekali pun.. tetapi jika produk anda tidak bagus! Perniagaan anda pasti akan gagal.
Siapa yang nak beli roti yang masin & keras?Siapa nak beli pencuci muka yang boleh menyebabkan kulit muka mengelupas?..Siapa yang nak beli hosting yang selalu down 24/7?Siapa yang nak beli webdesign yang buruk dan menghinakan?
Jadi… sebelum anda menjual apa-apa produk.. pastikan produk anda berkualiti!Bagaimana nak tahu ia berkualiti atau tidak? Ada banyak cara.. boleh gunakan kaedah beta tester, produk review, product consultation ataupun benchmark score.
3) Strategi Pemasaran (Marketing Strategy)
Ini juga adalah merupakan faktor utama yang akan menentukan sama ada sesuatu perniagaan itu berjaya atau tidak. Strategi pemasaran adalah termasuk kaedah promosi, lokasi perniagaan (bagi perniagaan konvensional) , pembungkusan produk, pengiklanan, pricing, branding dan sebagainya. Saya kira ramai yang sudah tahu tentang perkara ini.
Bagi perniagaan konvensional.. perkara yang paling utama dalam strategi pemasaran ialah.. lokasi.. lokasi.. lokasi..
Bagi perniagaan internet pula.. perkara yang paling utama dalam strategi pemasaran ialah.. promosi.. promosi.. promosi..
Tanpa strategi pemasaran yang baik… tidak ada gunanya anda mempunyai produk yang terbaik di dunia serta komitmen diri yang tinggi menggunung. Ia tidak akan berhasil. Jadi, rangka dan laksanakan strategi pemasaran anda sebaik mungkin.
Ok.. itulah antara 3 faktor penting yang dapat saya kongsikan dimana, ianya akan mempengaruhi kejayaan ataupun kegagalan sesebuah perniagaan . Oleh itu, jangan sesekali mengabaikan dan ambil mudah 3 faktor ini, ia adalah faktor kritikal untuk menentukan kejayaan ataupun kegagalan perniagaan anda.


No comments: